NAPRAPATI

Om Naprapati

Naprapati innebærer å diagnostisere, behandle og rehabilitere smertetilstander og funksjonelle problemer i ledd og muskler. Behandlingen bygger på ortopedisk medisin kombinert med god kunnskap om bevegelsesapparatets oppbygning og funksjon. Denne tanken ligger til grunn for naprapatien og kan betegnes som selve kjernen. Ordet naprapati betyr å korrigere årsak til lidelse.

Naprapatene gir manuell behandling av muskel- og leddplager. Naprapatene er i stor grad engasjert i klinisk arbeid med direkte pasientbehandling og er selvstendige i diagnostikk, undersøkelse, behandling og forebygging av biomekaniske feilfunksjoner og smertetilstander i muskel- og leddsystemet. Naprapater er i dag den største gruppen innen avansert manuellmedisin i Norden. I Norge, Sverige og Finland finnes det drøyt 1700 yrkesaktive naprapater. I dag er det over 400 naprapater i Norge. Alle er medlemmer i Norges naprapatforbund (NNF).

Historie

Naprapatien ble grunnlagt i 1907 av Dr. Oakley Smith (1880-1967). Smith var utdannet kiropraktor, men gikk tidlig bort fra subluxationensteorien (at ryggvirvlene hopper ut av ledd). Han mente at det var forkortning eller skade av connective tissue (støtte og bindevev), ikke subluksasjoner, som var årsaken til smertetilstander og endret bevegelsesfunksjon i såvel ryggradens ledd som i de perifere leddene. Smith utviklet et spesifikt system for å behandle, samt et system for å kartlegge og dokumentere undersøkelsesfunn basert på de nye teoriene.

Den første naprapaten begynte i Norge på begynnelsen av 1980-tallet. Norges naprapatforbund ble etablert i 1993. Året etter, i 1994, fikk naprapatene autorisasjon i Sverige og Finland. Som det framgår av historikken er naprapati ikke noe nytt påfunn, eller oppstått som en blanding av forskjellige behandlingsformer, men har alltid vært et eget selvstendig yrke, som i utgangspunktet har hatt sitt eget diagnostiske system og egne behandlingsteknikker.